ASTAXANTHIN SUPER ANTIOKSIDAN

Minggu, 27 September 2015

Kebaikan Astaxanthin Terbukti Secara Saintifik “The Mother of AntiOxidant”

Kebaikan Astaxanthin Terbukti Secara Saintifik “The Mother of AntiOxidant”


astaxanthin benefit 3 astaxanthin benefit 2 super food vs astaxanthin astaxanthin benefit 1 astaxanthin miorbiz dot com miorbizofmotherofantioxidant
Assalamualaikum. Hari ini saya post mengenai kebaikan Astaxanthin. Macam pelik bunyinya. Tak pernah dengar pun. Kat luar negara, astaxanthin dah famous. Kita yang kat Malaysia lambat tahu. Maklumlah nak sebut pun payah. Amat bagus dalam menghapuskan radikal bebas. Itu sebab diberi gelaran “The Mother of Antioxidant”. Ia juga berguna membaiki sel-sel organ yang rosak.
Mesti ramai antara anda yang tergelak mahupun tergigit lidah mahu menyebut perkataan ini secara betul. Secara ringkas, anda boleh menyebut secara sebegini, Asta-Zhan-Thin
Apakah Astaxanthin ini ? Mengapakah ia digelar antioksidan terkuat yang pernah wujud di dunia ? Apakah kelebihannya ?
Astaxanthin merupakan sejenis pigmen kerotenoid semulajadi yang dihasilkan oleh alga Haematococus pluvialis. Ia banyak didapati di kawasan yang mempunyai aktiviti volkanik seperti di Jepun dan Kepulauan Hawaii. Namun, alga di Kepulauan Hawaii merupakan yang terbaik dunia kerana ia ditemui sedalam 5000 kaki di bawah paras air laut. Disebabkan ia merupakan karotenoid, maka ia berpigmen merah dan ini menjelaskan mengapa ikan salmon, udang laut, ketam, flamingo serta beberapa hidupan laut yang lain berwarna merah-oren mahupun merah kejambuan. Ini kerana haiwan-haiwan ini menjadikan Haematococus pluvialis antara diet makanan seharian mereka. Sebab itu mengapa ikan salmon serta ketam laut amat mahal disebabkan ia mengandungi isi yang enak dan lembut serta khasiatnya yang tinggi. Ini juga menjelaskan mengapa ikan salmon mampu berenang melawan arus deras selama 7 hari tanpa henti !!!
Sebenarnya, Astaxanthin merupakan mekanisma terakhir alga Haematococus pluvialis untuk hidup sekiranya alga ini mengalami tekanan suhu sejuk dan panas melampau, perubahan cuaca keterlaluan, kekurangan makanan dan air haba serta pancaran matahari yang keterlaluan. Alga ini secara semula jadi menjana Astaxanthin untuk meneruskan kehidupannya. Dengan kehadiran Astaxanthin, alga ini mampu hidup tanpa makanan dna tahan tekanan persekitaran selama 40 tahun. Maka tidak hairanlah, alga merupakan antara tumbuhan tertua pernah ditemui oleh umat manusia tanpa mengalami sebarang proses evolusi secara mendadak. Astaxanthin merupakan antara pelopor dalam melindungi alga ini daripada dimamah kesan evolusi melampau. Berbeza dengan karotenoid yang lain, Astaxanthin merupakan satu-satunya karotenoid yang tidak mendatangkan kesan toksik sekiranya diambil pada dos yang berlebihan. Malah ia lagi menggalakan aktiviti selular sel serta melindungi daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.
Sehingga kini, para penyelidik masih kurang memahami bagaimana ia mampu memberi kesan perlindungan oksidasi sedangkan Astaxanthin tidak ditukar menjadi Vtamin A setelah dicernakan oleh badan. Namun teori yang diberikan ialah, Astaxanthin mampu melakukan kesemua ini berdasarkan strukturnya yang sangat menakjubkan serta panjang, sehingga ia mampu mengapai lapisan atas kulit ( epeidermis ) serta lapisan dermis kulit. Berbeza dengan Beta Carotene lain, Astaxanthin mampu mencapai lapisan atas dan bawah sel dengan sempurna dan ini sekaligus melindungi kerosakan sel kulit Astaxanthin memiliki kekuatan yang tinggi malah jauh mengatasi Pycnogenol. Oleh yang demikian ia mampu mengitar semula Vitamin C dan E serta lain-lain antioksida yang teroksida di dalam badan secara menyeluruh, malah melebihi Hyroxytyrosol, yang diyakini antara antioksidan terunggul yang pernah wujud.
Astaxanthin merupakan satu-satunya karotenoid yang mampu merentasi BBB serta BRB dengan mudah. Tidak ada satu pun karotenoid yang mampu melepasi rintangan darah ini terutama BBB dengan mudah. Ini menjadikan ia sangat berguna untuk melindungi sel otak daripda kerosakan. Sememangnya ada harapan untuk pesakit Alzheimer sembuh disebabkan ia mampu melindungi kerosakan daripada terus kronik. Bagi pesakit darah tinggi, Astaxanthin bertindak pada sel-sel utama organ terutama ginjal. Ia mampu merentasi lapisan dalam sel badan dengan lebih mendalam dan terus melindungi sel tersebut setelah ia bergabung dengan sel tersebut. Harapan pesakit diabetis juga cerah memandangkan Astaxanthin mampu merentasi serta melindungi pankreas dengan menggalakan penghasilan dan pengeluaran insulin. Ia meransangkan sel Beta di dalam pankreas dan ini menjadikan insulin lebih banyak terhasil daripada yang sepatutnya.
Namun, kesan terhebat Astaxanthin yang pernah dikaji ialah kesan terhadap kulit. Kulit merupakan organ terbesar manusia. Ia menjadi pelindung pertama terhadap anasir luar daripada memasuki badan. Kulit sangat unik. ia terdiri daripada 7 lapisan yang sentiasa berganti selama 28 hari. Lapisan dalam kulit terdiri daripada lapisan dermis yang mengandungi kolagen yang membantu pengurangan kedutan serta melanosit yang membantu pengeluaran melanin sekiranya terdedah kepada sinaran UV matahari. Astaxanthin sangat unik kerana strukturnya yang panjang mampu melindungi daripada lapisan atas sehingga dalaman kulit tanpa pecahan struktur molekulnya. Ini menjadikan ia mampu melindungi kulit daripada serangan UVA dan UVB dan sekaligus melindungi kolagen kulit daripada penguraian yang total. Paling terserlah ialah ia juga mampu mengurangkan 40% penghasilan melanin dan ini sekali gus mengurangkan penggelapan kulit. Tona kulit tidak sekata juga diperbaiki sehingga 78% tanpa sebarang cela.
Perbandingan kekuatan antioksida lain terhadap Astaxanthin Terlalu banyak kajian yang dilakukan dalam mengenal pasti kebaikan Astaxanthin namun saya sendiri tidak mampu menulis di sini kerana antioksidan ini meliputi hampir keseluruhan antioksidan lain yang wujud di dunia. Kekuatannya 17 kali ganda berbanding ekstrak biji anggur ( OPC / Pycnogenol ), 40 kali berbanding mana-mana beta karoten, 75 kali ganda lebih kuat berbanding asid lipoik, 500 kali ganda berbanding Vitamin E, 560 kali ganda berbanding catechin ( ekstrak teh hijau ), 800 kali ganda berbanding enzim CoQ10 dan paling menakjubkan, 6000 kali ganda lebih kuat berbanding Vitamin C !!! Malah nilai ORAC yang dicatat oleh Astaxanthin setinggi 28 222 !!! Ini sekali gus memecahkan mana-mana rekod antioksidan lain yang pernah ditemui oleh para penyelidik seperti Beri Maqui ( 27 600 ) dan beri acai ( 16 700 ).
Masakan tidak, kelebihan serta kuasa pemulihan antioksidan ini diakui sendiri oleh Suzy Cohen. Suzy Cohen yang lebih dikenali sebagai “America’s Most Trusted Pharmacist ” sendiri mengamalkan pengambilan Astaxanthin sebagai diet makanan tambahan beliau kerana beliau sendiri mendapat perubahan yang sangat ketara terhadap pengambilan antioksidan hebat ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar